Martin førstemann
















 Da jeg var gravid med vår første sønn Martin, fikk jeg svangerskapsforgiftning i uke 20. Gjennom oppfølgning og sykehusinnleggelse med tette målinger av nyreverdier klarte vi å utsette forløsning til uke 25,5. Da var jeg kritisk syk og kunne få nyresvikt. 


Jeg husker ennå den dagen 25. februar 2002. Legen kom og møtte meg i korridoren med et trist ansikt etter at han hadde fått svar på dagens prøver. «Du blir forløst i morgen. Beklager». 


Det var ca 3 mnd for tidlig. Forløsning er eneste behandling for svangerskapsforgiftning. 


Martin overlevde fødsel og to dager på nyfødt intensiven i kuvøse. Han veide 513 gram og hadde en apgar på 8. 


I ettertid ble jeg utredet grundig. Morkaken var full av infarkter. Det ble påvist at jeg har leiden mutasjon. En genfeil som gir økt risiko for blodpropp. Det antas at det var derfor jeg ble syk. Da jeg ble gravid med Henning noen måneder etterpå, tok vi alle forholdsregler. Jeg ble sykmeldt hele svangerskapet og fikk tett oppfølgning på Ullevål sykehuset hele svangerskapet. Jeg måtte ta blodfortynnende sprøyter hver dag hele svangerskapet og ble satt på noen flere medisiner. Og en vitamin mix bestående av C og E tror jeg om jeg ikke husker feil.


Jeg fikk svangerskapsforgiftning på nytt da jeg gikk med Henning til tross for alle forholdsregler. Men det kom i uke 34. Det er noe ganske annet enn 20. jeg ble innlagt med det samme og forløst rett etterpå. I uke 34 anses risikoen for barnet som nesten like liten som ved fullgodt og de lente det ikke var noen vits i å vente for å se om jeg ble dårligere. Det hadde vi sett året før. Det var tøft, men det ble sånn. 


Henning kom til verden på Ullevål sykehus 28. mars 2003 på samme stue som Martin året før. Henning veide 2,4 kg og var 47 cm lang. Han hadde en apgar på 10 og selvom han bodde på nyfødtintensiven i 2 uker mens han spiste seg opp litt og jeg kom til hektene på kvinneavdelingen og pasienthotellet, så klarte han seg helt selv uten noen form for pustehjelp. 


Jeg har fått Henning utredet for Leiden mutasjon. Det gjøres ikke regelmessig og jeg måtte be om det og forklare. Han har leiden mutasjon. Det betyr økt risiko for blodpropp og under lange flyreiser og ifm operasjoner må forholdsregler tas. Som strømper og sprøyter. Verst er det for damer - som må kunne forvente kompliserte svangerskap. Hadde vi visst alt dette før Martin så tror jeg han hadde levd i dag. 

Derfor er det kanskje aller viktigst at Henning følger opp sine barn med test. Særlig  hvis det er en jente. Hormonbehandling er også fraråder som prevensjon (p pille og hormonspiral) eller hormonbehandling i overgangsalder. 





Kommentarer