En livmorhals på avveie i Cervix’n




Jeg får påminnelse om livmorhals screen fra tid til annen. 

Jeg fjernet livmor og eggledere i november 2020 og har tenkt at dette lever sitt eget liv og ikke brydd meg om det. Jeg har vært mer opptatt av den siste eggstokken de ikke fikk ut på grunn av sammenvoksninger i 2022 da den andre fikk en stor cyste som måtte ut. Kan tenke meg å slippe flere bukoperasjoner nå. Og siden den cysten ble 7 cm før jeg lurte på om noe skjedde der nede (vage symptomer) så skjønner jeg hvor kjipt det er hvis det går kreft i en eggstokk. Det oppdages rett og slett ofte ganske sent. For sent for endel. 

Tilbake til livmoren. Jeg mener bestemt å huske at kirurgen og jeg gjorde en avtale om at den halsen skulle følge med på kjøpet. Den er jo bare til bry har jeg hørt. Farlig til bry kan den også være. Kirurgen ville ha med egglederne fordi nyere forskning sier at eggstokk kreft i mange tilfeller visstnok starter i eggleder. Dermed mente han at risikoen skulle synke for det. Han ville ikke ta eggstokkene da jeg fremdeles var i fruktbar alder og ift hormoner og resten av kroppen så ville det være fint om de forble, sydd fast på toppen av skjeden til lettelse for senere undersøkelser (ja du ser det for deg du også ja - to ører som svaier der på toppen he he). Anyways. Jeg var ganske sikker på at den halsen var død og begravet etter operasjon i november 2020. Har ikke ofret den en tanke etterpå egentlig. Særlig etter at svarene fra histologi kom noen uker senere: Kun godartede forandringer. Du er ferdig behandlet. 

Da jeg skulle være pliktoppfyllende og melde meg ut av livmorhalsprogrammet forleden, ble jeg bedt om å ta kontakt med fastlegen hvis jeg var i tvil. Hm. Jeg er da ikke det? Var det ikke det han sa da, kirurgen? Jo…så leste jeg i går om en dame som fikk livmorhalskreft. Hm. Kan det være at det svaier en hals nedi der likevel? Neeeei…..

Jeg vet jo at man skal vite og ikke anta. Og nå er jo dette noen år siden. Jeg tenkte: får spørre fastlegen da. Hun svarer på e konsultasjon ganske kjapt. Men…hadde hun egentlig førstehåndskunnskap om dette? Det var gynekologen min som henviste til operasjon da livmoren var så full av knuter at den forårsaket smerter, styrtblødninger og jeg ikke lenger kunne ligge på magen.  Hyggelig gynekolog, men hun er ikke så lett tilgjengelig utenom timebestilling og det kan ta en stund. Var der nettopp på leting etter siste eggstokk for sjekk. Hun fant den riktignok ikke (trodde jo den var sydd fast på toppen🤷‍♀️he he) men hun bedyret at om det hadde vært cyste el svulst så hadde hun avdekket det. Jeg slo meg til ro med det.

For selv om den gode kirurg på Kalnes fikk gjennomslag i forhandlingene mtp egglederne, så gikk det jo ikke mer enn 1,5 år før det var en skikkelig stor, feit, kompleks cyste med 7 kamre eller flere i den venstre eggstokken for fasan. Fastlegen sa den ser cystisk ut, men du må til videre undersøkelser, en gynekolog i Moss som tok meg i mot på kort varsel - hos hvis jeg aldri setter mine ben igjen - skremte livskiten ut av meg og levnet meg lite håp! Helt utrolig hva hun klarte å lire av seg på en 1/2 time om hvor skummelt dette var og hvor liten tid jeg hadde til Kalnes. Og Radiumhospitalet ble blandet inn og jeg aner ikke hva. Hun er erfaren og har vært mange år i gamet altså. Jeg gikk inn i sjokk og måtte tas hånd om av en venn dag og natt en stund. Huff. Vel. Den var nå også godartet skulle det vise seg. Kalnes startet med å møte meg i gangen for å berolige meg. Fine folk?? Ja! Men…

Tilbake til livmorhalsen: hva gjør jeg? Når jeg først begynte å tenke på det? 

Leser sjøl selvsagt! Takket være Helse-Norge, en all right søkefunksjon så ligger jo selve operasjons beskrivelsen der. Da er det bare å lese: …..Fjerner så uterus i sin helhet. Uterus er livmor. Men betyr «i sin helhhet» også livmorhals? Er livmorhalsen en del av uterus? Jeg er jurist. Helt naturlig å spørre om det. Kanskje ikke hvis du er medisin utdannet. 

Hm. Det klippes opp etterpå. I cervix ligger kobber spiralen. 


Cervix. Der har vi den. Klippet opp utenpå. 


Google min venn. Cervix =livmorhalsen. 


En fin dag ønskes alle lesere av bloggen min. Om du er med eller uten uterus og Cervix (og med en ovarie på svai et sted der inne i arrvevet i buken)! ❤️ 

Her kan du lese mitt blogginnlegg fra tiden rundt den skumle eggstokk operasjonen i 2022

Igjen så benytter jeg anledningen til å skryte hemningsløst av Kalnes. De har fått meg gjennom to store og en liten operasjon på noen få korte år. Den ivaretakelsen man blir møtt og omfavnet med der kommer jeg aldri til å glemme.

Kommentarer

  1. Huff, mye styr og vondter har du vært gjennom, og jeg håper virkelig at du slipper flere av den der typen! Klem fra Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. ❤️ klem og vi ses snart Kari

      Slett

Legg inn en kommentar