Tatt av tidevannet




De siste årene har livet stadig endret geografisk retning. Jeg ventet lenge på å kunne flytte til havet og endelig ble det en fin leilighet ledig til meg i Engelsviken. En drøm ble oppfylt. Vi fikk 3 gode år ved havet før vi solgte og flyttet til Oslo. På midlertidig leiekontrakt. 

Nå vet jeg ikke hvor veien går videre. Men vi blir i Oslo en stund. For å unngå hav abstinenser, har jeg leid et lite hus ved havet i Strømstad hele sommeren gjennom. 

Etter denne vinteren var det stopp. Jeg orker simpelthen ikke en vinter til med kulde, våt og fast snø, regn og plask som fryser til is, pigger, 3 lag klær i 3 omganger daglig, sprukne poter og uttørkede hender. Jeg er ikke født med ski på bena og vinteren har blitt tøffere og tøffere. Det jobbes derfor seriøst og hardt med å finne løsninger for at Baltazar og jeg blir klimaflyktninger til sør enden av Europakartet neste vinter. 3 måneder, i allefall januar og februar. Det er aller verst. 

Etter dette vet jeg ikke. Jeg har alltid eid min egen leilighet og vært opptatt av å bo ordentlig og trygt. For meg har det betydd å eie fremfor å leie. Nå når alt ble annerledes, så vet jeg ikke lenger. Å bo ved havet var viktig, men by har også sine absolutte fordeler for en i overkant sosial og nysgjerrig dame og hund. Så lenge marka og havet er innen rekkevidde. Å eie egen bolig betyr også stort ansvar for innvendig og utvendig vedlikehold. Det koster både penger og energi. Når man er uheldig med håndverkerne og er uten rettigheter og støtte, kan en leilighet bli rådyr. Altfor dyr. Et bad koster 400 000.- og vannlekkasjer er krise. Sørlig når du er alene med uføretrygd. Jeg er ikke av de dårligst stilte. Jeg har relativt god økonomi med god pensjon og opparbeidet egenkapital. Men dog. Det finnes begrensninger. Jeg ønsker å kunne leve ut drømmer, reise det jeg orker. Og ikke ha så store økonomiske bekymringer. Er det da lurest å eie? Binde opp det meste i lån og vedlikehold? 

Jeg har også fått andre store omveltninger kastet på meg i livet. De som ikke var planlagt. Skilsmisse med etterfølgende kostbare konflikter, livstruende sykdom som til slutt tok meg ut av yrkeslivet for godt. Menn(esker) som lovet meg alt, og endte med ingenting. Venner som viste seg å være bekjente og gode venner som svek da det sved som verst. 

Nå er jeg ikke lenger så sikker på hvor veien skal gå videre. Jeg trener hver dag på å ikke være sint, lei meg eller bitter for alt som ble. Prøver å pakke ut visdommen og finpusse den til diplomer på hylla. Alt jeg har lært. Overlevd. Men hvor skal jeg med alt dette? Jeg vet sannelig ikke. Jeg trener også på å leve i nuet mer. Være her og nå. Ikke tenke så mye på det som kommer. 

For er det en ting jeg virkelig har lært, så er det vel at ingenting kan tas for gitt for ingen kjenner morgendagen. 

I allefall ikke jeg❤️ 

Takk for at du stakk innom bloggen min i dag. Jeg  ønsker deg en fin dag, uansett hvor du er på vei. 

Kommentarer

  1. Nei...ingen av oss kjenner morgendagen. Vi må bare gjøre vårt beste her og nå. Ikke for mye framover og ikke for mye bakover, er min livsfilosofi :-) Vi leier jo bare også. Det kan vel bli litt trælete å flytte rundt når vi blir skikkelig gamle, men enn så lenge er vi ikke det. Så jeg tenker vi bare fortsetter å leie en stund til :-) Det høres lurt ut da, dra sørover på vinteren. Som en trekkfugl. Trekkfuglen Monica <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok fordeler og ulemper med begge deler også kan ko selvsagt ting endre seg i ulike faser sv livet ja som du sier. Trekkfugl høres fint ut synes jeg. Hva om vi etablerer eldre kollektiv etterhvert, avdeling Løkka og Malaga? 🤓 klem herfra Kampen

      Slett
  2. Ingen vet noe om morgendagen, heldigvis. Bitterhet og sinne skadet mest en selv. Jeg jobber og med å bekjempe bitterhet og sinne. Eie eller leie? Jeg har alltid ment eie, men det er

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det har du rett i. Sinne og bitterhet spiser en opp innvendig. Om å gjøre og stoppe i tide, men også å erkjenne at det er der. I allefall sinne. Så har du nok rett i at å eie anses å være best. Jeg bare lurer på om jeg må tenke litt anberledes en stund. Vi får se. Hilsen Monica

      Slett
  3. Det som er riktig i dag, trenger ikke være riktig i morgen. Men uansett greit å ha planlagt litt fremover i forhold til bosted og oppholdssted, for trygghetens skyld. Du finner ut av det, og du kan ombestemme deg og finne ut mer siden. ❤️

    SvarSlett
  4. Enig, litt av alt. Vi er over alderen der vi ikke tenker noen konsekvenser. Og garderer oss litt. Det er nok lurt. Jeg er nok litt preger av for lye påkjenninger og slit og vil trenge tid til å områ meg. Heldigvis har jeg både tid og råd til det. Klem og gleder meg til å ses Kari❤️

    SvarSlett

Legg inn en kommentar