Parkering på vranga, takk for sist!




For noen år siden kom jeg over en artikkel om norske turister i Strømstad og omegn i Sverige som ved å unnlate å gjøre opp parkeringsbøter, hadde opparbeidet seg en ikke ubetydelig gjeld til den svenske stat. Kostnadene ved å forfølge nordmenn i Norge, var for store til at svenske myndigheter kunne bruke ressurser på det. 

Jeg satt kaffen i halsen. Herremin, hadde ikke jeg en ubetalt parkeringsbot fra min tid i privat rehabilitering bestående av daglige lange turer langs bohuslan kysten og et rom på Tradgårdens pensjonat inklusive frokost i Strømstad tilbake i 2012? Kunne jeg rett og slett være en del av den norske gjeldsbyrden i Sverige?

En morgen jeg kom ut for å kjøre ut til kyststiene, så lå det en parkeringsbot på ruta. Jeg tente på alle plugger selvsagt. Jeg sto perfekt lukeparkert langs gaten mellom mange flere. Jeg dobbelt sjekket skiltingen. Jo, tenk. Det var helt innafor tid og sted for parkering. Så jeg ringte selvsagt til kommunens kontroll og klaget min nød. Mulig jeg stilte opp i kommunehuset også, jeg husker ikke. Poenget er i allefall at jeg fikk svar på tiltale. 

Det er ikke lov å parkere på vranga i Sverige. Ja, jeg kaller det så. Altså: Jeg hadde parkert mot kjøreretningen. Ja, ikke kjørt mot kjøreretningen altså. (selvom jeg vel må innrømme at jeg på et tidspunkt må ha gjort nettopp det før parkeringen.) Hvorfor jeg hadde kommet på den ideen, å parkere slik på vranga? Husker ikke. Jeg vil tro jeg kjørte rundt og lette etter parkering og at det i et kort sekund ble en ledig på andre siden og at jeg ikke tok sjansen på å vente på den luken til jeg hadde snudd i enden av vegen.

Det var bare å innse fadesen og akseptere boten. Den var på kr. 400,-. 

Da jeg skulle betale boten, ble det en masse styr. Det var vel iban og swift på den tiden, men da måtte man om omstendelige prosesser. Det var ikke slik det er nå hvor vi vel har eget iban og swift for hver eneste konto og flere ganger i året må erklære overfor banken hva vi driver med om vi få eller sender penger over grensen. Det var knapt så noen visste hvordan dette skulle ordnes. Det lokale kontoret i Strømstad kom til kort. Jeg tror fremdeles at intensjonen var å betale den boten bare jeg fant den best mulige måten å gjøre det på, f eks om jeg kunne komme innom på et kontor neste gang jeg var i Strømstad.

Å tro er altså ikke nok. Man skal vite. Da jeg satt og leste denne artikkelen i 2017 eller noe deromkring så kunne jeg kjapt regne i hodet hva dette kravet nå bestod i om rentesatsen til den svenske stat er like tøff som den norske. Jeg begynte å svette skikkelig. Og da er det jo bare en ting å gjøre, rett og slett. Finne ut av det. Og forberede seg på økonomisk ruin, gjeldsfengsel (har de det i Sverige tro?) og det som verre er. 

Ring ring. Hei Strømstad. Rimelig svett og ganske mye mer ydmyk enn da jeg fløy rundt med en parkeringsbot for vrang parkering i 2012 og skulle sette på plass både her og der. 

Eh. Det er Monica Barmo fra Norge. Jeg lurer på om jeg skylder dere penger?

Ja, sa damen. Men kravet er sendt til Stockholm, så du må nok ringe dit.

Stønn. Jeg har jobbet med innkreving av offentlig krav i Norge. Det er ikke nådige greier. Høye renter og ingen nåde. Jeg forberedte meg på katastrofen, men gikk for noe bedre. 

Hei, det er Stockholm. Ja, jeg kan bekrefte at du har en bot fra 2012 liggende her, hovedstol kr. 400,-. For feil parkering i Strømstad. Registreringsnummer og dato. (Jeg mumlet kanskje vrang parkering men det må ha blitt borte i skjegget. Heldigvis. Nå var ingen tid for høye kneløft). 

Kremt. Unnskyld, Jeg har glemt den. Jeg aner virkelig ikke hvorfor den ikke er betalt. Jeg kom på det helt tilfeldig og ville sjekke det opp. Hadde det gått an å få betale den nå? Altså kr. 400,- og være ferdig med saken?

Jada, det er klart du kan, sa Stockholm. Og med iban og swift i hånd betalte jeg de letteste kr. 400,- i mitt liv tror jeg. Og det før jeg rakk å beregne forsinkelsesrenter i 5 år.  Fir en parkering på vranga. 

Så Sverige og jeg er nå «even». Og jeg parkerer ikke lenger på vranga. Hvis noen lurte. Ikke i Norge heller. Det er nok ikke ulovlig her (noen som vet?). Men det sitter godt i ryggmargen og kjørefoten det der nå altså. 


Kommentarer