Angrepose

 

Våren er her og da følger som regel en real gjennomgang av klesskapenes gjemte og glemte skatter. Det skal vår rengjøres både her og der. Vintergarderoben skal vekk og sommertøyet frem fra glemselen. 

Det er litt av en heisatur hvert år det. I år er intet unntak.

Jeg starter med stor handlingskraft og høye kneløft. Trekker ut plagg for plagg i den litt slitne vintergarderoben. Sjekker nøye, slitasje, sømmer som kan være på randen, møkkarander i yttertøy osv. Til vask, til reparasjon, rens osv. og husk nå endelig på å kvitte deg med det som er gammelt, for slitt, ikke passer lenger. Eller altså: Det som faktisk ikke ble brukt denne sesongen (heller). Eller som ikke bør se neste vinters snø. Det sorteres og ordnes. 

Så åpnes skuffer, esker eller hva det nå måtte være som det står «sesongtøy» på. Tok faktisk mange år før jeg knakk koden. Merket «sommertøy»i september og var dritfornøyd. I april neste år, byttet innholdet og lappen måtte endres til «vintertøy.» …..Eh altså. Samme prosedyre, samme oppbevaring. Altså: «Sesongtøy» da. Utrolig fornøyd da jeg oppfant fette kruttet og kunne spare meg for lapp bytte 2 x årlig. Jada. 😊 

Altså sommertøy. Samme prosedyre her. Sjekker alt tøyet nøye. Av en eller annen grunn, til tross for at det ble vasket før jeg la det ned, og lagring skjer innomhus etter noen fadeseår på Sofiemyr i bod uten varme (ja det lukter sabla rått) så lukter det likevel litt sånn ufresht innestengt. Må luftes. Eller vaskes på nytt. Eller? Kan det kanskje gå under radaren nå som jeg ikke jobber og stor sett befinner meg ute på tur dagtid? 🤔 Hm. 

Til slutt så ligger det jo faktisk en haug med plagg i kategorien sommer og vinterklær (sesongklær he he) som skal avgå. De har gjort sitt. Til Fretex. Eller rett og slett forsøples. 

Pakker klær i poser, kanskje en sekk. Og setter kurs mot Fretex. Som i går. Nå var det ganske mye som skulle dit. Selv om kiloene faktisk blir færre på denne kroppen, så er fasongen nok endret for godt. Plagg som ikke er benyttet på et år bør forlate åstedet. Altså. På vei til Fretex. Tar det på vei for å hente arveprinsen på jobb. Fretex på veien. 

Det nærmer seg og jeg begynner å svette litt. Den der vesten. Den var utrolig kul da? Husker du hvor glad du var da du fant den? Brukt kupp? En vest passer jo uansett mageomkrets. Trenger ikke lukkes den, fin åpen og den. Ja, men hvor mange ganger har du brukt den da, på det lille året siden du kjøpte den? Eh…🤔 Hm. Ikke? Nettopp. 

Men den Michael Kors kjolen da! Den er altfor fin til å kasseres! Klassisk, kan brukes til absolutt alle anledninger! Pyntes opp og ned. Sitter som et skudd den. Stretch i stoffet. Nøytral grå farge. Jada. Men hvor mange nupper er det kommet på den siden du kjøpte den for 10 eller 11 år siden? Hm. Tenker du på de som ser ut som endel av et småprikket mesling mønster? Det som betjeningen i butikken den ble kjøpt i sa at dessverre ikke lar seg gjøre å børste bort nå? At det stoffet nok som oftest ender sånn? At den nok er brukt opp.  Og hvor teit du følte deg de to siste gangene du trosset knuppene, dro den over hodet og plutselig fikk panikk da du var ute blandt folk med en slik utslitt kjole? 

Jeg kjører sakte, sakte forbi Fretex. Stopper nesten. Bestemmer meg for å ta det på vei tilbake da. Kanskje spørre arveprinsen hva han synes? Eh. 🤓 Ser for meg bilder i hodet der jeg prøver å fiske opp igjen posen fra Fretex boksen. Den du legger tøy i lukket pose og sveiver bort. Det vil ikke se ikke pent ut. 

Så kom jeg på redningen. Slik jeg nok har gjort mange ganger før i selvbedragets time. Jeg kan jo bare legge den bort, hele posen altså. Så kan jeg se om jeg kommer til å savne det gjennom de to kommende sesonger? Jeg mener, om jeg komprimerer bra og finner et skikkelig lurt gjemmested? 

Årets angrepose er under planlegging! Genialt! Om jeg ikke kommer på bedre tanker, så drar jeg nok denne posen med meg til beste kors vei også. 😊🤷‍♀️



Kommentarer