Gi når du har og du skal få når du trenger

I går kveld kom bilen hjem fra en tre dagers tur til Valdres. Il Tempo Gigante, Sølvpilen den andre, er den eneste i husstanden som drar til fjells i påsken. I morgen bærer det ut på tur igjen og da for resten av påsken. To venninner har storkost seg på fjellet og en pappa med to barn får en fin hyttepåske takket være Yaris'n. 

Baltazar og jeg nyter bypåske og kontoen vokser seg stor og sterk til bilen skal på service, EU kontroll, anti-rust behandling og andre kostbare vedlikeholdsaktiviteter itover våren. Godt å slippe og tømme bufferkontoen. Bilen er gjeldfri og relativt ny (2018) men det er virkelig kostbart å ha bil. Bare å ha den altså. Særlig hvis man skal holde den godt vedlike og følge ordinært servceprigrsm osv. Jeg bor for tiden i Oslo og trenger sjeldent bil. Det hadde nok lønnet seg økonomisk å være uten bil, men jeg vet ikke hvor livet tar meg videre og det er dumt å kvitte seg med den for så å måtte ut og kjøpe ny. Tror jeg...Anyways. 

Vi gjør det beste ut av det. For det er ikke bare inntektene som driver meg. Å leie ut privatbilen sin er å ta del i delingsøkonomien. Det liker jeg. Det har flere fordeler i makro perspektiv (hvor mye må vi eie alene alle sammen) også bidrar jeg til at andre som ikke kan eller vil ha eget bilhold, bekymringsfritt kan leie til dagsturer eller ferier. Jeg liker den delen. Å kunne bidra slik. En solidarisk tanke. Her har jeg skrevet litt om mitt forhold til delingsøkonomi: Digger delingsøkonomi

En annen måte å dele på er; å selge, bytte, gi bort og ta i mot. Finn er en utmerket venn her, andre plattformer likeså. I går tok Baltazar og jeg bussen rundt i byen (årskort med honnør pris, Baltazar gratis😊). Vi startet på Fretex hvor vi leverte 4 fine, rene og hele dongeri bukser som mor kan kaste lange piler etter å få på seg igjen. Slankesprøyte eller ei. Kroppen kommer nå snikende i ny permanent form gjennom noe som altfor snilt har blitt kalt overgangsalder. Etter å ha vært en tur hos min hoffleverandør av bukser; Bitte Kai Rand og funnet en favoritt på kupp - salg og deretter funnet en ny modell som jeg kommer til å bo i etter litt diskre hint fra vertinnen om hvordan kle opp min nye figur, så var det bare å rydde bukseskapet! Fretex takker og bukker. Forhåpentlig er det en figur der ute som nå får en fin bukse til en god pris mens mynten klinger til Fretex sine barmhjertige prosjekter. 

 Baltazar og jeg gikk videre på tur i tigerstaden og hentet som avtalt på Finn en tøyhylle til garderoben. Hun skal flytte og var glad for å slippe og kaste den. Jeg skal innrede litt mer i skapene og fikk sikret meg en praktisk hylle gratis. Litt vask, så er den helt fin! 

 Jeg fikk dyttet hyllen sammenbrettet ned i sekken og det bar videre til fots innom butikken som vil gi meg en stor digg pose med påskesjokkis gratis. Bare fordi jeg er medlem. Bare så synd at jeg ikke kan spise den selv. Men da kan jeg gi bort! Jippi! Til noen som blir glad for det. Jeg henter jo selvsagt den, takker og bukker og legger den i sekken. 

 I forrige uke, leverte jeg litt smått til ombruk på den lokale ombruk / gjenvinning på Kampen etter nok en ryddesjau. Hjem kom jeg med to lekre, fine funn. Som jeg får bruk for. I dag skal Baltazar og jeg ut å hente mer til garderoben som er gratis avtalt via Finn. Tikket akkurat inn en melding: Du; vil du ha med et fylt påskeegg som er utgått på dato? Jeg tror det meste er intakt. Synd å kaste det. Det tror jeg også. Da legger jeg det med i posen. God påske! Så skal vi innom Brynsenteret for å reparere briller. Der venter det visst også en gave, en bonus for lojalitet. Ekstra brillerens kommer alltid godt med. 

 Å gi er lett for meg. Jeg trener meg på å ta i mot. Det er godt, det også. Når jeg klarer det. For noen år siden gikk jeg på Akashaskolen. Birgitte, innehaver og spirituell lærer, pleide å si " Gi når du har og du skal få når du trenger". Jeg har ikke funnet opphavet til sitatet. Men jeg tenker ofte på den ideen, eller tanken. Det gjør så godt å kunne gi. Og det er en fantastisk følelse og få. Tilsammen gir det bedre flyt og balanse enn bare å dyrke det ene. Verdimessig og følelsesmessig. Økonomi  er så mangt. Jeg tror dette gjelder på livets andre arenaer også. At det gjelder å ha flyt. Å kunne gi og ta. En riktig god påske ønskes alle lesere av bloggen min

Kommentarer

  1. Du er sannelig flink til å dele, gi bort, bytte, gjenbruke, osv. Og du har veldig rett i at balanse og flyt er viktig! 🥰 Klem fra Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Klem til deg også og takk for gode ord. ❤️

      Slett

Legg inn en kommentar